20130908

Pasta met rode tuinmelde

"Wat is DAT????" Vroeg ik de kinderen toen ze met een tas lang rood-paars onkruid van onze buurttuin terugkwamen. "Een soort spinazi" wisten ze te melden. Nu ben ik geen expert in genetische zaken, maar ik vond dit wel erg weinig gelijkenis met spinazi vertonen. Op de tuinwebsite vond ik wat het was: rode tuinmelde. Mijn moeder kende naam, maar niet het spul. Dr. Google bracht uitkomst, en nu begreep ik ook het antwoord van de kinderen, want klaarblijkelijk is melde net zo als spinazi te gebruiken en inderdaad, het is er ook een soort nicht van. We hebben dit met de melde gekookt. Pasta opzetten (penne, maar kan natuurlijk ook wat anders zijn), ondertussen sjalotjes en knoflook in olijfolie fruiten. Even later bladeren van de melde erbij en smoren. Dan wat maizena aanmaken en erdoor. "Saus" over de pasta scheppen en verse basilicum en parmezaan geraspt eroverheen.