20061217

Chole chaat

Jakob heeft kerstdiner op school; dat helpt want dit had hij nooit gegeten. Ik weet nog mijn eerste kennismaking met chili con carne, wel wat anders, maar ook zo'n bruine ondefinieerbare smurrie. Hysterisch gillend zat ik verschanst achter de bank "IK EET GEEN KATTENPOEP". Ik was geen makkelijke eter. Doet me trouwens denken aan een filmpje dat ik vanmiddag in een onbewaakt moment aanklikte via nu.nl, waarop een groep havo-scholieren een vriend (?) filmde die een hondendrol opat. Sjonge jonge, dat was pas smerig, ik kan me niet voorstellen dat ik iets van die orde voor ogen had, daar achter de bank. Kikkererwten een nacht laten weken in 2 liter water. Aan de kook brengen (eventueel schuim wegscheppen), op laag vuur 1 -1,5 uur gaar koken. Ze moeten zacht zijn. Uit laten lekken en kookvocht bewaren. Halve kop kikkererwten eruit nemen en fijn prakken. Olie heet maken, gesnipperd uitje fruiten, korianderpoeder, komijn, kurkuma en garam masala meebakken. Geraspte verse gember erbij, 2 rode fijngehakte chilipepers en 200 gram gehakte tomaten erbij. Kikkererwten, kookvocht, en prak toevoegen. Aan de kook brengen en nog zo'n 5 minuten laten koken. Met basmatirijst of naan. %com: de volgende keer kan het wel wat tomatiger.