20061220

Boeuf Provencale

Terwijl ik schrijf, vertroetelen heerlijke dampen van de sudderende Boeuf mijn reukorgaan. Godzijdank ben ik nog niet gestraft met een verstopte deus. Haha, wat een dag. Op 1 dag de Crespelles en de Boeuf gemaakt (Boeuf dus een dag van tevoren, doet 'm doorgaans goed), alsof ik niets beters te doen heb. 750 gram riblappen in cubicals van inchxinchxinch snijden. 150 gram spekjes uitbakken. Blokjes vlees erbij, aanbruinen, peper en geplette teen knoflook erbij (het spek geeft meestal wel genoeg zout). Even later snuf kaneel, paar kruidnagels, laurierblad en sinaasappelschil (ik zou kiezen voor een biologische). 0.5 liter wijn warmmaken (Een van de twee Provencaalse die Henri te bieden had: Bandol, Domaine Barthes 2003) en erbij gieten. Uren laten sudderen, deksel op de pan. Een 15 minuten voor tijd, grotchampignons erbij & zwarte olijven. Ik doe er ook altijd nog een scheut wijn bij, voor een frisse wijnsmaak. Voor opdienen gehakte peterselie erdoor. Met stevig brood (Crust&Crumbs), en salade (bij voorkeur bij dit soort gerechten een beetje zurig). Voor ik het vergeet: het ontbijt! Ook dat was feest, want het waren scones. Oven voorverwarmen op zo'n 220 graden. 225 gram bloem mengen met 50 gram koude boter (door de bloem prakken met een vork), zout, bakpoeder (dikke theelepel), kooldioxide nee bicarbonate soda (halve dikke theelepel), 150 ml. karnemelk. Snel kneden en uitrollen tot een laag van 1 a 1.5 cm dikte. Met een vorm (ik gebruik hier een borrelglaasje voor) een stuk of 8 scones uitsteken en op bakpapier in de oven zetten. 15 minuten bakken. Lekker met boter en orangemarmelade, een schep volle kwark heeft me ook wel eens goed erbij gesmaakt. %com: met dank aan Arjaan de Jong voor het Boeufrecept. Het is een van onze ol' time favourites. Nog steeds gebruik ik het orginele "recept" dat ik destijds in LA al bellend met Maartje in Nederland neergepend heb.